Airco-onderhoud alle merken auto’s

Het airco systeem voor auto´s bestaat uit een gesloten systeem waarin onder druk een koudemiddel circuleert. De werking van de airco is gebaseerd op het natuurkundige principe dat door verandering van druk en aggregatietoestand de temperatuur kan worden beïnvloed.

airco auto

Afhankelijk van de plaats in het systeem vinden we het koudemiddel als gas of als vloeistof

 

  1. De compressor verplaatst het gasvormige koudemiddel van de verdamper via het expansieventiel lage drukzijde naar de condensor hoge drukzijde.
  2. Het opgewarmde gasvormige koudemiddel wordt door de condensor gepompt. Hier staat het zijn warmte af aan de al dan niet door een fan aangevoerde rijwind. Door de temperatuursdaling ondergaat het koudemiddel een faseverandering en wordt weer vloeistofvorming.
  3. Het vloeibare koudemiddel passeert de filterdroger. Hier worden vuil en vocht verwijderd. De filterdroger fungeert ook als buffer voor koudemiddel.
  4. Het vloeibare koudemiddel, nog steeds onder hoge druk , stroomt naar het expansieventiel. Deze reduceert de druk door slechts een vooraf berekende geringe hoeveelheid koudemiddel door te laten en regelt daarmee doorstroomhoeveelheid naar de verdamper.
  5. In de verdamper wordt, zoals de naam al zegt, het vloeibare koudemiddel weer gasvormig. Door de drukverlaging en volumevergroting gaat het koudemiddel koken. Dit proces onttrekt warmte aan de omgeving. De blower, die de lucht langs de verdamper blaast, kan dit proces versnellen of vertragen.

Vanuit de verdamper stroomt het inmiddels gasvormige koudemiddel weer via het expansieventiel naar de waarmee het hele proces weer opnieuw begint.

 

Een aircosysteem lekt water onder de auto vandaan:

 

De warmte die nodig is om het koudemiddel te laten koken wordt ontrokken aan de lucht die langs de verdamper stroomt. Koude lucht kan echter minder waterdamp bevatten en een deel van deze damp condenseert dan aan de buitenzijde van de verdamper. Dit wordt opgevangen in een lekbak en via een slang afgevoerd naar buiten het voertuig.

Wat moet er gebeuren voor de verzorging en onderhoud van uw airco in de auto

 

Een van de componenten in het aircosysteem is de filterdroger (ook wel de accumulator genoemd). De filterdroger heeft een dubbele functie.

De filterdroger droogt (verwijdert vocht) uit het koudemiddel en filtert vaste deeltjes (montagevuil, slijtagedeeltjes van de compressor, verontreinigingen in olie of koudemiddel) uit het koudemiddel.

 

Het gebruikte koudemiddel is hygroscopisch (neemt makkelijk vocht op). Een aircosysteem is nooit 100% vochtvrij. De vochtdeeltjes verzuren het koudemiddel en kunnen zo ernstige schade veroorzaken aan het aircosysteem. Daarnaast kan vocht tot ijsafzetting leiden waardoor de airco niet meer goed zal functioneren.

 

Hierdoor moet een filterdroger om de twee jaar worden vervangen. Om beschadigingen te voorkomen wordt de filterdroger ook vervangen als het aircosysteem is geopend. Na vervanging van de filterdroger wordt het systeem ontvocht door middel van een vacuümpomp.

Aircosystemen kunnen per jaar tot 15% van het koudemiddel verliezen via het doorzweten van leidingen en of slechte verbindingen. Dit is een natuurlijk proces dat wordt veroorzaakt door de kleine moleculaire structuur van het koudemiddel. Als er echter teveel koudemiddel wordt verloren resulteert dat in een slechte werking en de compressor kan daar door schade oplopen. Neem daarom contact op als u het gevoel hebt dat de airco minder goed functioneert.

Een jaarlijks controle kan veel problemen voorkomen.

Hier kan u zien hoe een kapotte compressor er van binnen uit ziet, aan dit aircosysteem was geen onderhoud gepleegd.

Doordat er te weinig koudemiddel in zat is de compressor te heet geworden en daardoor werd het materiaal bros.

Snel contact

Openingstijden:
Ma - Vrij, 08.30 - 17.00 uur.
Telefoon: 053 - 432 12 42

MS Enschede
Universeel autobedrijf